منتديات غرام اجتماعيات غرام مواضيع عامة - غرام ::: مصـــــــر اسوا الدول قمعـــا لحرية التعبيـــر على الانترنــــت :::
لــoـــاح ©؛°¨غرامي مشارك¨°؛©

++ مصر اسوأ الدول قمعا لحرية التعبير على الانترنت ++



"




"

أضافت منظمة صحفيون بلا حدود مصر الى قائمة اسوأ الدول التي تقمع حرية التعبير على الانترنت في حين رفعت ليبيا من القائمة بعد ان وجدت انه لا توجد رقابة على الانترنت هناك.

ورفعت نيبال والمالديف ايضا من قائمة عام 2006 والتي نشرت اليوم الاثنين واصبح عدد الدول الموجودة في القائمة 13 كلها بلدان عادة ما تنتقدها جماعات حقوقية ومن بينها كوبا وميانمار وايران وتركمانستان.

وقال بيان للمنظمة: "أظهر الرئيس (المصري) حسني مبارك الذي يتولى رئاسة البلاد منذ عام 1981 ديكتاتورية مثيرة للقلق بشكل خاص فيما يتعلق بالانترنت". وحرية استخدام الانترنت هي احدى الحريات التي تراقبها منظمة صحفيون بلا حدود المعنية بمتابعة الحريات المدنية في جميع انحاء العالم.

وقالت صحفيون بلا حدود ان ثلاثة مدونين تم اعتقالهم في مصر في حزيران واحتجزوا لمدة شهرين لانهم قالوا انهم يريدون اصلاحا ديمقراطيا بينما تعرض اخرون لمضايقات.

كما عبرت المنظمة عن قلقها من حكم اصدرته محكمة مصرية يسمح باغلاق اي موقع على الانترنت اذا شكل تهديدا للامن الوطني. وقالت المنظمة: "هذا موقف مقلق يمكن ان يفتح الباب امام رقابة مفرطة على الانترنت". وعلى العكس من مصر فان ليبيا التي عاملها الغرب كدولة مارقة لفترة طويلة فان الوضع يتحسن هناك.

وقال البيان: "بعد ارسال بعثة الى البلاد (ليبيا) لاحظت صحفيون بلا حدود عدم وجود رقابة على الانترنت". واضاف انه لم يتم اعتقال اي معارض يبدي اراءه على الانترنت. ومضى البيان قائلا: "لكن الرئيس معمر القذافي ما زال يعتبر معاديا لحرية الصحافة".

وجاءت مصر في المرتبة 133 وليبيا في المرتبة 152 في المؤشر السنوي لحرية الصحافة الذي تصدره المنظمة والذي نشر الشهر الماضي.

دمتم بخير


"


منقول


تعليقـ بسيط ع الموضوع : انا اعتبر بالعكس هناك حريه لتعبير في مصر على الانترنت

anobeees ©؛°¨غرامي ذهبي¨°؛©


لــoـــاح

:) :) :)


إستنانى يا لماح

هأخلص تعديل الموضوع اللى ف إيدى

وراجعة لك :afro:


لــoـــاح ©؛°¨غرامي مشارك¨°؛©

anobeees

"


هلا يسعدني تواجدكـ

وبانتظار تعليقك ع الموضوع ...

! لصمت000كلام ! عضو موقوف من الإداره

===========>>> الموضووع جا من حق سماء

ياربي عليك سمو اموت فيكي يابنت يوم تكتبي وتعلقي على الكلام
فديت هالخشه

:
:

لماح
استنتاج واقعي اخوي ربما في دول اكثر من كذا

وخاصه الدول العربيه

:
مشكور على طرحك

:

anobeees ©؛°¨غرامي ذهبي¨°؛©


لــoـــاح

:3f7f5ccfb0: :3f7f5ccfb0: :3f7f5ccfb0:

نبتدى منين الحكاية يا سماء ؟؟

أيوووه .. إفتكرت .. نبدأها من أولها

وأولها هو إننا نعرف

1- ماهى منظمة صحفيون بلا حدود

اللى قاعدة تشيل وتحط فينا

على الأقل عشان نعرف إنتماء المنظمة دى

وهل هى عدو .. أم صديق ؟؟

منظمة صحفيون بلا حدود
هى منظمة تعنى بأمن وسلامة الصحفيين
ومقرها فى فرنسا
لكن طبعاً ليها متحدثين بإسمها فى كل أنحاء العالم


"
"

2- طيب نشوف نوايا هذه المنظمة

هل هى مغرضة ؟؟ هل هى حيادية ؟؟

أ-منظمة صحفيون بلا حدود زعلانة من حكومة أمريكا

عشان أمريكا مش مهتمة بالتحقيق في اختفاء

أى صحفيين من أى جنسية فى مناطق موجود فيها

قوات أمريكية بتحارب

>>> يعنى أمريكا هتقتلهم وبعدين ها تدور عليهم ؟؟ :innocent:

ب- المنظمة موجهة لوم وعتاب بأعلى صوت عندها

لثمانية دول عربية

مش مهم أسماءهم طبعاً لأنهم مش موضوعنا

بإطلاق سراح 19 صحفى محتجزين بالسجون

بتهمة إعادة نشر الرسوم المسيئة للرسول عليه الصلاة والسلام

>> جاء فى بيان المنظمة على الإنترنت
أنه مهما كان رأى الشخص بالرسوم أو ما إذا كان ينبغي نشرها أم لا
فإنه لا يوجد مبرر على الإطلاق لسجن الصحفيين أو محاكمتهم،
أو تهديدهم بالقتل أو إغلاق الصحف التي يعملون فيها"


ج- ومن أسبوعين تقريباً .. أعلنت المنظمة

إن حرية الصحافة بأميريكا قاعدة تسجل تراجع خطير

لدرجة إنها (( حرية الصحافة الأمريكية ))

صارت ف المركز الـ 53

بعد ما كانت من 4 سنوات بالمركز الـ 17

د - وكمان المنظمة زعلانة من المحاکم الإتحادية بأمريكا

لأنهم بيهددوا الصحفيين الأمريكان اللى عندهم

اللى مش عاوزين يكشفوا عن مصادر معلوماتهم

حتى لو كانت القضية مدنية مش أمن دولة

هـ - وبرضه المنظمة زعلانة من اليابان

لأنها تراجعت فى الترتيب إلى أن إحتلت المركز الـ 51

بعد ماكانت فى المركز الـ 37

و - وكله كوم .. وزعلها من الدانمارك كوم

لأن الدانمارك تراجعت فيها حرية الصحافة بشدة

بسبب الرسوم المسيئة للرسول عليه الصلاة والسلام

>> عشان هم وحشين وإستجابوا للمسلمين .. شوية :innocent:

"
"
يعنى واضح إن المنظمة لها أهداف محددة

وهو الدفاع عن الصحفيين أينما كانوا

بغض النظر عن جنسياتهم أو أفعالهم

يعنى مساوية ف الحقوق مابين صحفى قتل فى حرب

ومابين صحفى إنسجن لإساءته لرمز دينى

وملهاش دعوة بأه بنظام الدول

ولا بمحاولة الدول بتنظيم نفسها داخلياً

::::
::::


كل ده مفيهوش أى مشاكل لأن دى طبيعة المنظمة

إنها تزعل علطول من أى حد يدوس على رجل صحفى

حتى لو كان الصحفى متطفل شوية وبينتهك حرمات الناس

أو حتى لو كان الصحفى بيهين الرسل

مفيش مشكلة .. ما هو صحفى ولازم تدافع عنه

::::
::::


بس اللى مكنتش قادرة أفهمه لسه

هو عنوان الخبر

يعنى ما دخل حرية الصحافة فى حرية التعبير ع النت ؟؟

بس خلاص عرفت العلاقة بين الإتنين من الفقرة التالية

المشاركة الأساسية كتبها لــoـــاح اقتباس :
حرية استخدام الانترنت هي احدى الحريات التي تراقبها منظمة صحفيون بلا حدود المعنية بمتابعة الحريات المدنية في جميع انحاء العالم.
طيب لما الحريات المدنية

تتعارض مع الأمن القومى .. نزعل المنظمة ولا منزعلهاش ؟؟

ويعنى كل الإنتقادات اللاذعة لحكومتنا بالصوت والصورة

دى مش حرية تعبير ؟؟

ولا كل هذا الكم الرهيب من النكت السياسية

اللى المصريين بيألفوها ويروجوها ويتداولوها

على الإنترنت .. دى مش حرية تعبير ؟؟

> بتوع المنظمة باين معندهمش فكرة خالص يالماح

بس واضح إن الحدوتة بالنسبة للنت تحديداً

مش مسألة حرية تعبير ... يعنى مثلاً :

المتحدث باسم المنظمة فى أميريكا زعلان من (( جوجل ))
لأنه صمم نسخة خاصة للصين تمكنها من حجب المواقع الأمريكية
لأسباب إقتصادية تنافسية بينها وبين الصين
>>> الصين وحشة أهه وبتحجب مواقع أمريكا


"
"

بس لو قرأنا الخبر ده بتمهل

جايز نفهم القصة إيه ؟؟

المشاركة الأساسية كتبها لــoـــاح اقتباس :
كما عبرت المنظمة عن قلقها من حكم اصدرته محكمة مصرية

يسمح باغلاق اي موقع على الانترنت اذا شكل تهديدا للامن الوطني

وقالت المنظمة: "هذا موقف مقلق يمكن ان يفتح الباب امام رقابة مفرطة على الانترنت".
يعنى المحكمة المصرية يادوب أصدرت حكم بالسماح بالإغلاق

لو حصل وواجهت موقع يهدد الأمن القومى

مجرد إنها بترسى قاعدة منطقية فقط

قد تحتاجها أى دولة لاحقاً

راحت المنظمة قلقانة وحطتنا على رأس القائمة

طيب يعنى مصر إتصنفت الأسوأ لأنها قررت السماح بالإغلاق

أمال لو قامت بالإغلاق الفعلى .. ها تتصنف فين ؟؟ :innocent:

طيب ولما نلاقى لاحقاً موقع على النت

بيهدد أمننا القومى .. نسيبه ونقول له

هانسيبك مفتوح بس عشان خاطر عيون المنظمة ؟؟

تصدق يالماح ؟؟ إمبارح كنا قاعدين

نشيد بالدول العربية اللى بتحجب المواقع السيئة

ونقول ياااااااارب نعمل مثلهم ونحجب المواقع الضارة

"
"

بس يعنى لو جينا لحرية التعبير الصحفى عموماً

بالنسبة لكل دول العالم

هانلاقى إنه أحد هذه المواقف :

1- مسموح بالتعبير عن كل شىء وأى شىء
وتلاقى اللى يسمع منك
بشرط يكون لا يتعارض مع سياسة الدولة


2 - مسموح تقول براحتك كل شىء وأى شىء
وتفضل تقول بس محدش ها يسمعك كأنك هواء


3- ممنوع تقول ولا كلمة وإلا هتروح فى الباى باى


4- وأخيراً .. مسموح تقول كل شىء بس فى سرك


و
و
و

ميرسى يا طيب على موضوعك

خلينا لما نشوف آخرتها مع المنظمة القلقانة دى :7_asmilies-com:



لــoـــاح ©؛°¨غرامي مشارك¨°؛©

المشاركة الأساسية كتبها anobeees اقتباس :

لــoـــاح

:3f7f5ccfb0: :3f7f5ccfb0: :3f7f5ccfb0:

نبتدى منين الحكاية يا سماء ؟؟

أيوووه .. إفتكرت .. نبدأها من أولها

وأولها هو إننا نعرف

1- ماهى منظمة صحفيون بلا حدود

اللى قاعدة تشيل وتحط فينا

على الأقل عشان نعرف إنتماء المنظمة دى

وهل هى عدو .. أم صديق ؟؟

منظمة صحفيون بلا حدود
هى منظمة تعنى بأمن وسلامة الصحفيين
ومقرها فى فرنسا
لكن طبعاً ليها متحدثين بإسمها فى كل أنحاء العالم


"
"

2- طيب نشوف نوايا هذه المنظمة

هل هى مغرضة ؟؟ هل هى حيادية ؟؟

أ-منظمة صحفيون بلا حدود زعلانة من حكومة أمريكا

عشان أمريكا مش مهتمة بالتحقيق في اختفاء

أى صحفيين من أى جنسية فى مناطق موجود فيها

قوات أمريكية بتحارب

>>> يعنى أمريكا هتقتلهم وبعدين ها تدور عليهم ؟؟ :innocent:

ب- المنظمة موجهة لوم وعتاب بأعلى صوت عندها

لثمانية دول عربية

مش مهم أسماءهم طبعاً لأنهم مش موضوعنا

بإطلاق سراح 19 صحفى محتجزين بالسجون

بتهمة إعادة نشر الرسوم المسيئة للرسول عليه الصلاة والسلام

>> جاء فى بيان المنظمة على الإنترنت
أنه مهما كان رأى الشخص بالرسوم أو ما إذا كان ينبغي نشرها أم لا
فإنه لا يوجد مبرر على الإطلاق لسجن الصحفيين أو محاكمتهم،
أو تهديدهم بالقتل أو إغلاق الصحف التي يعملون فيها"


ج- ومن أسبوعين تقريباً .. أعلنت المنظمة

إن حرية الصحافة بأميريكا قاعدة تسجل تراجع خطير

لدرجة إنها (( حرية الصحافة الأمريكية ))

صارت ف المركز الـ 53

بعد ما كانت من 4 سنوات بالمركز الـ 17

د - وكمان المنظمة زعلانة من المحاکم الإتحادية بأمريكا

لأنهم بيهددوا الصحفيين الأمريكان اللى عندهم

اللى مش عاوزين يكشفوا عن مصادر معلوماتهم

حتى لو كانت القضية مدنية مش أمن دولة

هـ - وبرضه المنظمة زعلانة من اليابان

لأنها تراجعت فى الترتيب إلى أن إحتلت المركز الـ 51

بعد ماكانت فى المركز الـ 37

و - وكله كوم .. وزعلها من الدانمارك كوم

لأن الدانمارك تراجعت فيها حرية الصحافة بشدة

بسبب الرسوم المسيئة للرسول عليه الصلاة والسلام

>> عشان هم وحشين وإستجابوا للمسلمين .. شوية :innocent:

"
"
يعنى واضح إن المنظمة لها أهداف محددة

وهو الدفاع عن الصحفيين أينما كانوا

بغض النظر عن جنسياتهم أو أفعالهم

يعنى مساوية ف الحقوق مابين صحفى قتل فى حرب

ومابين صحفى إنسجن لإساءته لرمز دينى

وملهاش دعوة بأه بنظام الدول

ولا بمحاولة الدول بتنظيم نفسها داخلياً

::::
::::


كل ده مفيهوش أى مشاكل لأن دى طبيعة المنظمة

إنها تزعل علطول من أى حد يدوس على رجل صحفى

حتى لو كان الصحفى متطفل شوية وبينتهك حرمات الناس

أو حتى لو كان الصحفى بيهين الرسل

مفيش مشكلة .. ما هو صحفى ولازم تدافع عنه

::::
::::


بس اللى مكنتش قادرة أفهمه لسه

هو عنوان الخبر

يعنى ما دخل حرية الصحافة فى حرية التعبير ع النت ؟؟

بس خلاص عرفت العلاقة بين الإتنين من الفقرة التالية

طيب لما الحريات المدنية

تتعارض مع الأمن القومى .. نزعل المنظمة ولا منزعلهاش ؟؟

ويعنى كل الإنتقادات اللاذعة لحكومتنا بالصوت والصورة

دى مش حرية تعبير ؟؟

ولا كل هذا الكم الرهيب من النكت السياسية

اللى المصريين بيألفوها ويروجوها ويتداولوها

على الإنترنت .. دى مش حرية تعبير ؟؟

> بتوع المنظمة باين معندهمش فكرة خالص يالماح

بس واضح إن الحدوتة بالنسبة للنت تحديداً

مش مسألة حرية تعبير ... يعنى مثلاً :

المتحدث باسم المنظمة فى أميريكا زعلان من (( جوجل ))
لأنه صمم نسخة خاصة للصين تمكنها من حجب المواقع الأمريكية
لأسباب إقتصادية تنافسية بينها وبين الصين
>>> الصين وحشة أهه وبتحجب مواقع أمريكا


"
"

بس لو قرأنا الخبر ده بتمهل

جايز نفهم القصة إيه ؟؟

يعنى المحكمة المصرية يادوب أصدرت حكم بالسماح بالإغلاق

لو حصل وواجهت موقع يهدد الأمن القومى

مجرد إنها بترسى قاعدة منطقية فقط

قد تحتاجها أى دولة لاحقاً

راحت المنظمة قلقانة وحطتنا على رأس القائمة

طيب يعنى مصر إتصنفت الأسوأ لأنها قررت السماح بالإغلاق

أمال لو قامت بالإغلاق الفعلى .. ها تتصنف فين ؟؟ :innocent:

طيب ولما نلاقى لاحقاً موقع على النت

بيهدد أمننا القومى .. نسيبه ونقول له

هانسيبك مفتوح بس عشان خاطر عيون المنظمة ؟؟

تصدق يالماح ؟؟ إمبارح كنا قاعدين

نشيد بالدول العربية اللى بتحجب المواقع السيئة

ونقول ياااااااارب نعمل مثلهم ونحجب المواقع الضارة

"
"

بس يعنى لو جينا لحرية التعبير الصحفى عموماً

بالنسبة لكل دول العالم

هانلاقى إنه أحد هذه المواقف :

1- مسموح بالتعبير عن كل شىء وأى شىء
وتلاقى اللى يسمع منك
بشرط يكون لا يتعارض مع سياسة الدولة


2 - مسموح تقول براحتك كل شىء وأى شىء
وتفضل تقول بس محدش ها يسمعك كأنك هواء


3- ممنوع تقول ولا كلمة وإلا هتروح فى الباى باى


4- وأخيراً .. مسموح تقول كل شىء بس فى سرك


و
و
و

ميرسى يا طيب على موضوعك

خلينا لما نشوف آخرتها مع المنظمة القلقانة دى :7_asmilies-com:

سمـــــــــــاء ،، الله ينور عليك ،، فعلا كلام منطقي ومعقول

عرفنا في البدايه من خلال مداخلتك القيمه والمفيدهـ ماهي اهداف هذه المنظمه ...واستغربت !؟؟

بانها معنيه بالدفاع عن كل صحفي وهذا جيد ولكن تغض النظر عن الصحافيين الذين يتعدون الخطوط الحمرا ويسيئون لدين والرسل.. فاي حرية هذي .!!ّ؟؟


وايضا شي طبيعي لما يتعرض الامن القومي لاي دوله سواء ع النت اوغيره بيصدر قرار بحجب هذا الموقع لاغرابه ومن حقهم ايضا ..


والاكيد ايضا ان لهذي المنظمه اهداف تجاريه مثل ماذكرتي في هذا النص( (المتحدث باسم المنظمة فى أميريكا زعلان من (( جوجل ))
لأنه صمم نسخة خاصة للصين تمكنها من حجب المواقع الأمريكية
لأسباب إقتصادية تنافسية بينها وبين الصين


وانا مع فكرة حجب كل المواقع التي تسيء لامن الدوله ودينها ..


اختيــي سمــــــــاء ..

مداخله قيمه وماراح اعلق اكثر من تعليقك لانك كفيتي ووفيتي ...اكرر شكري ...


ومثل ماقلتي حنشوف اخرتها مع هالمنضمه القلقانه دي

^_^

رَذَاْذ سيّدةُ المَاء
مستشــ¸.·* غرام *·.¸ـــاري

لمــــاح

لا أشكك أبداً في المقال فربما تمت دراسته من وجهة نظرهم المختلفة عنا
لكني أرى في الحياة العامة والإنترنت أن المصريين هم الأكثر قدرة على التعبير عن أرائهم بحرية
لأنهم يملكون سبل الإقناع أولاً وفن الحوار الذي يفتقده البعض ثانياً
حرية التعبير لديهم مرتبطة باحترام وجهات نظر الآخرين على جسر متين
وهذا ما لاحظته في كثير من المنتديات التي يشترك فيها الأخوان والأخوات المصريون
والجانب النتي ما هو إلا جزء من الحياة
أهل مصر من الذين عبروا عن أرائهم بحرية مطلقة في حدود احترامهم لغيرهم عبر شاشات التلفاز
الأقوى من النت بحد ذاته
سموووي ما قصرت في الرد كفت ووفت
وأهي أكيد أدرى بأهل مصر على قول المثل أهل مكة أدرى بشعابها

/
\
/
\

لمــــاح

تروق لي المقالات التي تفتح أكثر من جانب للمعرفة وأبداء الرأي
وهذا ما لمحته من خلال هذا المقال
الذي سيكشف ملامح أخرى لم نكن نعرفها في يوماً
بمقالك وبرد سماء أصبحت لي الرؤية واضحة جداً
يعطيك العافية على الموضوع
بانتظار جديدك الأروع


لــoـــاح ©؛°¨غرامي مشارك¨°؛©

^

^

:: شهد الحروف ::

فعلا كلامك حينما قلتي ان اخوانا المصريين يجيدون سبل الاقناع وفن الحوار وايضا احترام وجهات النظر

وهذا مالاحظته انا ايضا في كثير المنتديات العربيه

:: شهد الحروف ::

اشكرك على هذه المداخله الجميله

أدوات الموضوع البحث بهذا الموضوع
البحث بهذا الموضوع:

بحث متقدم
طريقة العرض

موقع غرام موقع سعودي خليجي عربي يحترم كافة الطوائف والأديان ومختلف الجنسيات
جميع الحقوق محفوظة منتديات غرام
iTraidnt by ROMYO
جميع الحقوق محفوظة منتديات غرام
iTraidnt by ROMYO

SEO by vBSEO 3.6.1