منتديات غرام روايات غرام أرشيف الروايات المغلقة - لعدم إكتمالها روايتي الأولى :غريبة بين الرياض والأسكندرية
مراآاآم ©؛°¨غرامي جديد¨°؛©

الجزء الــــرابـــــع ..

.
.
مريم ..
لو من ساعة واحده كان عندي اصرار اني اخلي منصور يتجوز .. فانا دلوقتي مستحيل اعرض عليه الموضوع ده تاني .. رد فعله كان سيء .. سيء جدا .. انفعل واتنرفز وغضب الدنيا كلها كان متجمع في اسم بني ادم واحد .. منصور .. ياريتني عرفتك يا ايمان .. ايه الحاجه اللي ممكن تخلي الراجل يحب الست كده ؟؟ يخلص لها بالشكل الجنوني ده ؟؟ ازاي منصور وهو راجل شرقي بيحب كده وبيخلص كده؟؟ منصور بالنسبالي استثناء لكل قواعد الرجاله .. انا احترمته .. احترمت اعترافه الصريح بحبها وتمسكه بيها حتى في عدم وجودها .. منصور بيتعامل مع نفسه على انه ........ ميت !!!!
.
.
منصور ..
انا ميت .. ميت من بعدك ايمان .. الاكل ماله طعم والحياة تمشي وانا مالي فيها شي .. ما عندي حلم او امنيه لانك كنتي كل احلامي وامنياتي .. فقدتك وفقدت كل لحظه عشتها وانتي جنبي .. وفقدت نفسي وانا اعد الايام اللي باقيه على زواجنا .. فقدت نفسي وانا اخطط وش بسوي .. وين بنروح .. اسامي اولادنا العشرة .. فقدت احاسيس الدفء والفرحه اللي غمرتيني فيها ..فقدت صوتك قبل انام وفقدت الحلم اللي يجيني لما انام على صوتك.. ما ادري حسدوني عليك ولا حسدت نفسي يا قلبي .. انت لك بديل يا ايمان ؟؟؟؟؟؟؟ الكلام ما يوصف .. ولا مرارتي اللي تجرعتها سنتين راحت .. ولا طيفك اختفى قدام عيوني .. ما راح اخون يا ايمان .. مكانك بقلبي لك وحدك ولا رح تشغله غيرك مهما كانت .. قلبي تعباآآآن..
.
.
ياسر ..
انا تعبان .. تونا واصلين انا وفيصل من كم ساعه .. وطلعنا من الصباح ع الجامعه .. سألنا على مكتب الاستاذ الجامعي المشرف على رسالتنا وتوجهنا له .. قالتلنا السكرتيرة انها في محاضرة ونقدر نستناها مو قداما كثير .. جلسنا ننتظرها .. انتبهت لاسمها على المكتب .. ليلى محمد نادر .. يا ترى مريم من وين تعرفها ؟؟؟ ما امادني افكر .. قطع تفكيري دخولها .. سيدة تمشي بطريقه رسمية انيقه .. طويله ورشيقة ولابسه بلوزة طويله وحجاب شكله عصري وحلو .. بشرتها صافيه وبيضا لدرجه عروق وجهها ظاهرة وعيونها بلون العسل .. فمها مره صغير .. وين شفته قبل .. ؟؟
ليلى : حمد الله ع السلامة .. رحلتكم تمام ؟
فيصل : طويله بس تمام الحمد لله
ليلى : الحمد لله .. جدول المحاضرات معاكم .. حيبدأ من بكرا .. انهارده ارتاحو عشان من بكرا وراكم شغل كتير
فيصل : بنكون عند حسن ظنك ان شاء الله
ليلى : مين ياسر ؟؟
ياسر : انا ..
ليلى : ياسر خالد ال......
ياسر : مضبوط
ليلى : مريم اخبارها ؟؟
ياسر : طيبه ما عليها .. (يا ترى وش تقربلك )
ليلى : انا مامتها .. هي طبعا ما قالتش كده
ياسر متفاجئ : لاء .. صراحه ما قالت
ليلى بابتسامه : كنت عارفه .. عموما من غير حساسيه .. انتم هنا طلبه وانا البروفيسور.. وضع طبيعي اووووك ؟؟
فيصل : اوووك طبعا .. حنا نستأذن ..

طلعت وانا ما اشوف من العصبيه .. شلون مريم تحطني في موقف زي هذا .. كانت ببساطه علمتني .. فيصل حاول يتعامل عادي .. يقولي ما فيها شي .. ما بغت تخلينا نتردد .. وامها كمان ما تعاملت معنا بطريقه سخيفه ولا بارده .. اتعاملت عادي .. بس طيب يا مريم .. طيييييب
.
.
سلمى ..
طييييب يا مريم .. ما شفت وجهها طول اليوم ولا فكرت تمر علي .. صح ايدي اللي انكسرت مو رجلي بس حاسه نفسي ادوخ لا قمت من السرير ومالي خلق اقابل امي ولا اشوف ساره .. بس ما عليه خليني امشي رجولي .. رحتلها جناحها لقيتها متغطيه بلحافين ومسكره عيونها بس مو نايمه .. مريم في الشهر اللي قضته معانا واضح ان نومها مره قليل .. وما عمري شفتها تنوم العصر .. لا تكون مريضه .. خفت وتوجهت لها بسرعه .. حاولت اخليها تتكلم معي بس ما قدرت .. شكلها باكيه لين قالت يا بس .. طلبت مني اطلع واخليها على راحتها بعدين نتكلم ..
.
.
مريم ..
سلمى قالتلي بعدين نتكلم .. حنتكلم في ايه .. اقولها منصور انهارده قالي في وشي انت معندكيش دم ومش حاسه بيه زي ما الكل مش حاسس بيه ولا بمعاناته وفقده الكبير مع ان والله ما كان قصدي غير راحته .. شويه وكلمني ياسر بهدلني هو كمان عشان اكتشف ان الدكتور اللي حيشرف على رسالته تبقى امي .. كأنه بيدورلي على حاجه يزعقلي عليها .. اوك وضع شوية غريب بس عادي ما فيهاش حاجه يعني مش كارثه .. الله يمسيك بالخير يا رامي .. عمرك ما زعلتني .. ïپŒ
.
.
عمر ..
فاتحتني امي اليوم في موضوع الزواج بطريقة جديده !! .. تقولي لازم اقدم على هالخطوة علشان اذا احد من عيال اخوالي يبي يتزوج ما ينحرج مننا وانها حاسه بالذنب تجاهم كلهم .. وان هذا شي مايرضيني .. صادقة الوالدة .. لي مكالمه مع رشا ان شاء الله .. بخليها هي تختارلي واحده من بنات اخوالي .. تختارلي الانسب وان شاء الله اختيارها ما يخيب .. يارب اسألك الزوجة الصالحة ..
.
.
ياسمين ..
سمعت امي اليوم تتكلم مع عمتي في التليفون .. معقول وافق ؟؟ قالك يصير خير ؟؟ يعني جد بيفرحنا عمر عن قريب ؟؟ .. الكلام هذا معناه عمر خلاص قرر يتزوج .. يارب حقق اللي في بالي من زمان .. انا ما تنميت غير عمر زوج لي .. طول عمره الهادي العاقل الاخلاق .. يا ترى انا وش اكون بالنسبة له .. يااارب
.
.

.
هــاجر ..
اليوم عبد العزيز اجازة .. ما صدقت نفسي يوم صحيت من نومي لقيته جمبي .. من زمان ما تأملت وجهه وهو نايم .. كأني فاقدتك يا عبد العزيز .. قد ايش اغار من شغلك .. شغلك اللي مآخذك مني ومن حياتي اللي اتمنى بس اعيشها معك ..
عزيز وهو مغمض : ضايع شي في وجهي رشا ؟؟
رشا : يمااااااا .. الله ياخذ ابليسك عزيز .. روعتني
عزيز يفتح عيونه: هههههههههه يا حلو عزيز من فمك رشا
رشا استحت : اسمك شلون ما يكون حلو عزوز
عزيز : احسك تفكرين في شي
رشا : افكر شكثر انا واحشتك مثل ما وحشتني .. ترا والله فاقدتك .. فقدت كلامنا وطلعاتنا حتى هوشاتنا فقدتها
عزيز: اذا تبين هوشه كل يوم ما عندي مانع
رشا تضربه على كتفه بخفيف : لاااا .. يعني كلامنا وطلعاتنا لاء ؟؟
عزيز : ههههههه .. الاجازة جاية وبنسافر
رشا : وين بنروح ؟؟
عزيز : اذا كل العايله راحو مكان بنروح معهم
رشا : اهم شي وجوووووودك
عزيز : لا .. اهم شي وجووودك انتي وبعديـــ .. رشا وش فيك ؟
رشا : ............... ( دخت )
عزيز : تعبانه ؟؟ نروح مستوصف ؟؟
رشا : لا لا .. بس يمكن مو اكله .. قوم نفطر وافوق .. لا تسويها سالفة ..
عزيز : يلا ....................................... (يارب تكون حامل يارب )
.
.
ياسين ..
البيت هادي .. فاقد ياسر مع ان ما صرله24 ساعه .. سلمى اكيد في غرفتها والحمد لله انها خلصت اختباراتها قبل تنكسر .. منصور في شغله وانا منكرف في اختباري الاخير .. امي شكلها عند وحده من صاحبتها كافيتنا شرها هالكم يوم .. وين مريم .. وسارة ؟؟ ترددت ادور سارة .. سارة متغيرة كثير هالايام .. جية مريم غيرتها .. ما كانت تجلس معنا ويوم تجلس تسوي مصيبة مخططتها امي وتقوم .. طقيت باباها قالتلي ادخل .. طليت .. الغرفه دافيه من المكيف وظلام وهي متغطيه ونايمة .. ازعجتك ؟؟ لا بس جاية من الاختبار ومو نايمة .. خير يا سين ؟؟ لا سلامتك اسأل عنك .. باستغراب وشبه فرحه .. الله يسلمك .. اروح لمريم .. ايكد مو نايمة .. مريم !!! .. كمان نايمة .. وراهم اليوم ؟؟
.
.
منصور ..
رجعت البيت بعد العشا .. وعلطول رحت غرفة مريم .. انا زعلتها الصباح .. مهما كان ليه ارفع صوتي عليها .. منطقيا .. هي ما قالت شي غلط ..
منصور : مريم .. آآآآ
اشرتلي جنبها على السرير .. رحت ..
اول ما تمددت جنبها ضمتني بقوة .. منصور : انا آســـ
مريم بهدووووء : ششششش .. انا اللي آسفة .. مش المفروض اتدخل في خصوصياتك .. انت مش طفل .. انت عارف احتياجاتك ومتطلباتك ..
منصور : ايوة بس يمكن طريقتي يعني كانت ..
بمقاطعة : خلااااص غير الموضوع .. انا ضروري انزل مصر بعد حوالي اسبوعين ..
منصور : ليه .. ؟
مريم : رامي اخويا حيتقدم لصاحبتي يخطبها .. لازم اكون موجوده ..
منصور : اشمعنى اسبوعين ؟؟
مريم : تكون الاجازة في مصر بدات
منصور : يوم الخميس تبدأ اجازتنا هنا واكيد بنسافر كلنا نقضي الاجازة في اي مكان ..
مريم : اوووك لما نرجع تحجزلي تكت لاسكندرية
منصور : ان شاء الله
مريم : هو ده صوت بابا .. بيزعق لمين
منصور بعدم اهتمام : ما تحطي في بالك .. يلا ننزل تحت
.
.

مراآاآم ©؛°¨غرامي جديد¨°؛©


مريم ..
نزلنا نقعد تحت نتفرج على التليفزيون ونشرب القهوة العربي ( اتعودت عليها مؤخرا ) بعدها جه ياسين يقعد معانا شوية يريح من المذاكرة .. شجعته وقولتله يلا هانت اخر سنه .. جبنا فيلم وروحت اجيب الفشار من المطبخ .. اتفاجئت .. وجدان مجروحة جرح كبير في ايدها وبتنزف .. بتلف الجرح بشاش وبلاستر .. قربت منها شوية من غير ما تحس .. الصدمة دوختني .. دراعها مليان اثار قديمة لكدمات وحروق وجروح !!!!!!! معقول .. بابا يكون بيعذبها ؟؟ من شوية سمعناا صوته بيزعق ؟؟ منصور اتعامل مع الموضوع عادي كأنه شيء طبيعي !! عشان كده كل تصرفاتها غريبة ومش مفهومة ولا ليها تفسير .. لو بابا مبهدلها كده فمدحش يلومها على كل تصرفاتها .. ليه كده يا بابا .. لييييييييه ؟؟ انسحبت من المطبخ بسرعة قبل ما تنتبهلي .. رجعت اوضتي بسرعه وانا دموعي مش عارفه اسيطر عليها .. حزنت في نفسي اوووووي .. يعني البنت تفضل طول عمرها متدلعه في بيت اهلها وعمر ما حد داس لها على طرف .. بعدين تتجوز رااااااجل مقرف يتحكم فيها ويمشيها على مزاجه .. لا كمان يعذبها .. انا يمكن عمري ما حبيت بابا .. بس دلوقتي ما بقاش عندي اسباب تخليني ما اكرهوووووووووش .. انا بكرهه ... ولو كان في يوم من الايام جه على بالي أحب واجوز . . دلوقتي ما عنديش مانع ابدا اعيش حياتي كلها لوحدي .. عزباء !!
.
.
فيصل
مر كم يوم علينا في لندن .. الضباب كئيب .. والانجليز باردين .. والجو ثلج .. فرحت يوم علمني ابوي انهم احتمال يقضون الاجازه معنا في لندن .. حوالي 10 ايام بيمرون بسرعة من غير نحس اكيد بدال الايام اللي ما تمشي وحنا لحالنا .. صدق الغربة تقتل او يمكن انا اللي ارتباطي بأهلي اكبر من اللازم .. احس ياسر متأقلم عني كثير .. يمكن لأن اصلا بيت ياسر مو مستقر ومليان مشاكل والوضع الحين بالنسبه له اريح .. الحمد لله على نعمة الاستقرار .. الله يحفظ لي اهلي
.
.
سلمى ..
: مريم بغيت اخذ رايك في شي ..
مريم لاهية في د.اوز ومو مركزة : قولي
سلمى : افكر ما اكمل جامعتي ..
مريم بدون اهتمام : ليه ؟؟ الهانم وراها ايه اهم ..
سلمى : يعني اقول ليش اتعب عمري وانا ما اراح اشتغل ..
مريم : ايوة وليه ما تشتغليش
سلمى : ما ابي اكشف على رجال .. اخاف الله يعاقبني
مريم التفتت فجأة (البت ديه اكيد هبلة ) : هو انتي حتعملي فيهم ايه بالضبط .. حتكشفي وتعالجي حد قالك حتقعدي تحكي معاه ولا تتعرفي عليه .. ايه الحرام في كده .. بالعكس ده انتي بتداوي مسلمين
سلمى : ايوة بس رجال مو محرم لي شلون اجي يمهم .. ما يصير
مريم (حلطم على وشي ) : سلمى بطلي سخافة .. جامعة الازهر اكبر جامعة اسلامية في كليات طب بشري وطب اسنان .. يبقى اكيد المضوع ما فيهوش حتى الشبهه .. بعدين بلاش .. خليني اكلمك بنفس كلامك ..لو انتي كشفتي على راجل عادي لابسه كمامة وجوانتي وكل شغلك في اسنانه وبأدواتك يعني مش حتلمسيه خالص .. لكن لما تيجي واحده ست عايزة تعالج اسنانها تروح هي تتكشف على دكتور راجل ولا وجودك ساعتها حيكون افضل بالنسبة لها ؟؟؟؟
سلمى : ...................( افكر )
مريم : ما عندكيش رد طبعا .. سلمى انت في حد لاعب في دماغك بمفك .. انا حقوم اكلم رامي شوية احسن لي ..
.
.
رشا ..
واخيرررررررا عمر بيتزوج .. اول ما كلمني طرت على بالي سلمى .. سلمى تشبه عمر مرررره .. تحضر دروس فقهية كثير في الدار وتحفظ قرآن ودايم لابسه ساتر وما عمري سمعتها اغتابت احد او تكلمت عن احد بطريقة مو زينة .. يوم عرضت اختياري على امي عجبها رايي لكن عبير تضايقت .. اخذتني على جنب وقالتلي ان ياسمين تحب عمر من زمان .. صراحه ما اهتميت يعني حتى لو معجبه فيه .. صح ياسمين بنت خالي واحبها واغليها.. بس مرجوجه وبتتعب مع عمر كثير .. عمر ما رح يحب الدلع الزايد والهبال .. اكيد يبي واحده نفس تفكيره .. هاديه ومتدينه وعاقلة .. وكل هالصفات تتلخص في سلمى .. المهم امي نصحت عمر يكلم خالي بسرعة .. خير البر عاجله ..
.

منصور ..
ما امداني افرح بمكالمة عمر .. عمر اخوي والاقرب لي بياخذ سلمى .. سلمى اللي اتعامل معها على انها بنتي .. لان ابوي انزعج واتعصب!!!
ابو منصور : انا مو موافق
منصور متفاجئ : ليه ؟؟ وش فيه عمر ؟؟ انت مربيه يبه
ابو منصور : انت ما فيك عقل .. ما فكرت في مريم ؟؟
منصور مستغرب : وش فيها مريم ؟؟
ابو منصور بانفعال : مريم اكبر بنااااااتي .. اللي يبي ياخذ من بيتي ياخذ الكبيرة اول .. مو يطمرها
منصور بينهبل : يبه الله يهداك .. مريم من شهر واحد ما كان احد يعرف عنها شي .. صح اختي واحبها بس شي منطقي ان عمر يطلب سلمى .. انت تعرف شلون كانت حياة مريم .. تعلمت في مدارس اجنبي مخطلته ودخلت جامعه مختلطه وعاشت في مجتمع مفتوح .. يعني ما تشبه لنا ..
ابو منصور : بالاخير هي مريم بنت خالد ال ....... ما يفرقها اي شي عن سلمى وسارة ..
منصور بدا يتنرفز : يبه .. الرجال يبي سلمى .. نقوله لا خذ مريم ..
ابو منصور : ايه نقوله مريم اكبر .. ومخلصة جامعتها وخالصه
منصور : ترخص بنتك يبه ؟؟ هي بضاعه ولا بنيه ؟؟
ابو منصور : .................................... (معه حق )
منصور : يبه اصلا مريم متفتحه .. ولا راح تهتم ويمكن ما تنتبه ان سلمى صغيرة وبتنخطب ..
ابو منصور بدا يقتنع : بس بسأل مريم .. حتى قبل ما آخذ راي سلمى
منصور بدا يهداعارف مريم اكيد ما رح تقول شي : طيب بخليها تجي ..
..
مريم ..
ناداني منصور وقالي بابا عايزني في موضوع .. بصراحه مش قادرة اتكلم مع بابا بعد اللي عرفته .. وبعد ما وقعت فريسه لتخيلاتي .. معقول كان بيعمل في ماما كده ؟؟ كان بيعذبها هي كمان ؟؟ يمكن ده سبب انفصالهم بسرعه !! .. بس ما حبيتش احرج منصور ورحت ..
ابو منصور : تعالي مريومتي .. اجلسي جنبي ..
قعدت جنبه : خير ؟؟
ابو منصور : خير ان شاء الله .. بغيت اعلمك بشي .. وترى اذا ما عجبك ولا وافقتي ما راح اوافق انا بعد
مريم : ...............................(نظرات استفهام )
ابو منصور : عمر ولد عمتك .. طلب سلمى .. وانت الكبيرة .. ترا اذا زعلتي وتضايقتي .. بقوله ماله نصيب عندنا ..
رفعت حواجبي : ........................(معقول خايف على زعلي للدرجه ديه !!)
ابو منصور : انا قلت لمنصور .. اكيد بتزعلين ..
مريم : لا طبعا .. ازعل ليه .. سلمى حبيبتي وافرحلها .. انا اصلا مش بفكر ابدا اتجوز دلوقتي .. لسه بدري عالهم ..
ابو منصور : مريم اكيد .. ما في خاطرك شي ..
مريم : بابا .. قوم خد راي سلمى وفرح مامتها .. وقول لعمر لو ما حافظش على سلمى يا ويله مني ..
ابو منصور باتسامه : ههههههههههههه تذكرني بامك .. كانت تنهي الكلام بأوامر .. وكان تنفيذها بالنسبة لي مثل عالسل على قلبي .. يلا بروح اخبر سلمى ..
مريم : ...............................................(زي العسل !!! )
.
.
للبارت تتمه

مراآاآم ©؛°¨غرامي جديد¨°؛©

تتمه..
مريم ..
بابا بيقولي ان تصرفات مامتي كانت على قلبه زي العسل .. حتى لو كلام.. لكن عيونه اللي لمعت ولمحه الحزن على فقد حاجه غالية في صوته ديه اكيد مش تمثيل يا ترى كان بيحبها .. ؟؟ هي حبته ؟؟ . . طب انفصلو ليه ؟؟ عمري ما شوفتهم اجتمعوا مع بعض ابدا .. حتى انها ما حضرتش حفلة تخرجي لما عرفت انه جاي .. بس هي ما اتجوزتش بعده .. وهو بيعذب مراته دلوقتي ومبهدلها .. اللغز عمال يكبر وانا مش لاقياله تفسير .. وكل مدى ما بيتعقد اكتر واكتر .. لو الحاجز اللي اتبنى بيني وبين بابا بعد ما شوفت ايد وجدان ما كانش موجود .. كان ممكن سألته مامتي بالنسباله ايه ؟؟ بس انا بجد .. مش بقدر اتكلم معاه ولا اقعد في مكان هو قاعد فيه اكتر من دقيقتين .. مهما كان .. في حد ممكن يعذب مراته بالشكل ده .. يعني هو يرضاها بناته .. بفكر جديا اواجهه .. يا ترى كل ولاده عارفين ؟؟ عارفين اللي بيحصلها وساكتين وبيتعاملو عادي ... ادي كمان لغز مش مفهووم ..
=========================================

آدم ..
طفل عمره ثمان سنوات وصل المستشفى مكسورة رجله ومجروح جروح بسيطه .. الامر كله بسيط وعادي ويحصل باليوم بدال المره عشرة .. حتى اهله خوفهم قل بعد ما طمنهم طبيب العظام .. إلين وصلتني نتيجه تحليل دمه .. لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم .. سرطان في الدم .. الفصل الاسوء في تخصصي .. هو كيف تخبر اهل طفل انه ولدهم تعبان و مريض بالخبيث .. طرت في بالي مريم .. تذكرت يوم عددتلي فوائد كوني طبيب اطفال يوم قالتلي هذا تخصص الطماعين المخفيين .. ما انتبهت للجزء الاسود .. كيف ترتب كلامك لاهل طفل المفروض ان كل اهتماماته مدرسته ولعبه واصحابه .. انكتب عليه يصير مريض لوكيميا ويا عالم بيعيش ولا لاء ؟؟ تناظر في عيونهم .. تقتلك .. يقولنلك انت كذاب وما تفهم زاكيد في شي غلط .. رجعت بيتي منهك نفسيا قبل جسديا .. الحين اذا عندي ولد والله ابتلاني فيه شلون بيكون رد فعلي .. يالله لا تبتلينا في احبابنا .. رجعت فكرت في نفسي .. ليه مريم تجي على بالي كل ما صارلي اي موقف .. ليه حياتي صارت تدور حولها .. ليه ؟؟

يــــاسر ..
جالسين انا وفيصل قدام د . ليلى .. قاعده تراجع ملفات قدمناها لها تخص البحث .. مشكلتها وججها جامد .. تقريبا ما عندها تعبيرات .. نظراتها حاده ما ينفع تستنتج منها الملفات مرضيه او سيئة او .. مع اني ما عاشرت مريم كثير بس مريم مو كذا ابدا .. يمكن حتى امها ما كانت بالهشكل بس الجلسه بين الانجليز تغير .. قطع افكاري انها صارت تناظرنا وسكرت الملفات .. علقت بكلمات مختصرة على بعض اشياء نعدلها لكن المجمل تمام .. بعدين غيرت نبره صوتها شوي وصارت تتكلم بالعربي ..
ليلى: بما ان بكرا الويك اند .. وراكم حاجه بليل؟؟
فيصل : لاء .. اكيد بنتمشى شوي وخلاص ..
ليلى : طيب ممكن تقبلو دعوتي على العشا ؟؟؟ ..آآآ .. بصفتكم اهل مريم يعني
ياسر : ايوة بس حنا ما نبي نثقل عليك او نتعبك يعني و
ليلى : لا لا خالص .. انا عارفه يعني تكونوا قاعدين في غربه لوحدكم ..حستناكم بليل .. اوعى تتاخروا (ومدت كرت ) ده عنوان البيت ..
#######################
ليلى ..
مريم تقريبا قاطعتني .. مش بتكلمني ولا بترد على معظم مكالماتي .. هي معاها حق انا بقالي سنتين ما حاولتش اشوفها وحتى ما حضرتش حفلة تخرجها .. عمري ما اتكلمت معاها بحنان وامومة وعمري ما اهتميت بأي حاجه تخصها .. جدها كان اخد باله منها بصريقه تخليني اتطمن عليها من بعيد .. حتى لو ده غلط بس حصل وانتهينا وهي لازم تفضل فاكره اني امها مهما حصل .. لما عرفت انها حتيجي لندن قريب .. قررت احسن علاقتي باخوها وابن عمها .. على الاقل حيكونو حلقة وصل حتى لو مش قوية معاها .. انا مش عايزها تفضل شايله وزعلانه مني .. انا بجد عايزاها تسامحني وترجعلي ..
#######################
سلمى
جالي ابوي خبرني بخطبه عمر .. الحين من وين جتلي هالمصيبه ..وش السواة ؟؟واذا رفضت ما عندي اسباب اقدر اقولها ولو وافقت بكون كسرت قلب صديقتي وبنت عمي واكيد علاقتي معها بتصير سيئة وللابد ..
مريم : يا عرووسه .. بابا جالك ؟؟
سلمى بهم : ايه ..
مريم : طيب .. مالك ؟؟ انتي مش عايزة عمر
سلمى بلهفه : ايه ما ابيه مريم .. تكفين دبريني
مريم : عادي ..مش معنى انه ابن عمتك انك لازم توافقي .. قولي مش مرتاحه مش هو ده الشخص اللي يناسبك مش ..
بمقاطعه :مريم حنا ما ينفع عندنا هالكلام .. وشهو اللي مو مناسبني ..
مريم :طب انتي رافضاه ليه يا سلمى ؟؟
سلمى : عشان .. عشان ياسمين .. ياسمين تحب عمر .. من هي صغيره تحبه وتتمناه .. اتزوجه انا ؟؟ معقول اسويها واخسر صديقتي وبنت عمي .. اتزوج الشخص اللي هي تتمناه من بين كل الناس ..
مريم : احنا ممكن نكلم عمتو على كده ونقولها اخطبيله ياسمين انسب له مثلا ..
سارة وهي تدخل : سلمى تكفين وافقي تكفيييييين
سلمى : خيررر ان شاء الله انتي وش تبين فيني .. مالك دخل ..
سارة : سلمى واللي يعافيك .. ما يرضيك يحترق قلب اخوك ..
مريم : اخوها ايه .. مين اصلا
سارة : ياسين يا مريم .. من حوالي سنه ياسين ضربني عشان خليت امي تتهاوش معه .. انا تضايقت ودخلت غرفته بغيت اخرب فيها اي شي وخلاص .. بس طاحت تحت يدي مذكراته .. انا متأكده انه يحب ياسمين ويبيها .. اذا خليتو عمتي تخطب ياسمين لعمر .. ياسين هو اللي بينظلم ..
مريم : استنووووووو .. الدنيا بتلف بيا .. دلوقتي ياسين بيحب ياسمين اللي بتحب عمر اللي اتقدم لسلمى ..
سلمى : والحل ؟؟
سارة : عادي .. وافقي على عمر عادي وش فيه عمر عن الف رجال ما شاء الله ومتدين وخلوق وما عليه كلام .. وخلو ياسمين يخطبها ياسين ..
مريم : وانت ترضي على اخوكي يتجوز واحده بتحب ابن عمته ؟؟
سلمى : ولا انا اقدر اتزوج رجال ادري ان بنت عمي تحبه
سارة : يا ويلي .. السالفه مو هينه ابداااااا الدنيا تعقدت ...
مريم : الاول بس انتم متاكدين انه ياسين بيحب ياسمين بجد .. بيحبها ايه بس ؟؟ ولا ياسمين اللي بتحب عمر ديه كمان ؟؟ انتم بتهرجوا .. حبوا بعض ازاي دول .. هو شافو بعض فين ولا اتكلمو امتى ولا اي مواقف جمعتهم ببعض عشان يحبوا على نفسهم بالطريقه ديه .. كل ده اسمه اعجاب .. حتى ما اقدرش اسميه اعجاب .. ده هبل من الاخر ..
سارة : سلمى استخيري واذا ارتحتي وافقي .. وعذرك لياسمين انك ما تقدري ترفضي ولد عمتك علشان لا تصير مشاكل بالعايله
واستمر الكلام ..
##################
منصور ..
حجزت تذاكر العايلة كلها للندن بعد يومين .. وبعد اسبوعين تذكره للاسكندرية عشان مريم .. الجو مبرد وانا ما احب البرد ابد فقررت ارجع البيت ادفى مع ان كان ودي اتمشى واشوف اخوياي شوي .. دخلت البيت ومريت على المجلس الصغير ووقفت متنح .. مريم متمدده على الارض على بطنها وتهز رجولها وساره جالسه متربعه تصب القهوة .. وسلمى مسنده نفسها وماده رجولها .. شكلهم جالسين من زمان .. اول مره اشوفهم مجتمعين ثلاثتهم .. شكلهم حلو يا جعلي فداهم ..
مريم : منصووووور .. تعالى اشرب قهوة بيج ..
منصور : ههههههههههههههههههه بيج .. طيب صبيلي سارة
سارة وهي مو متعوده على جلسه اخوانها : طيب .. تفضل ..
منصور : وش عندكم .. بس ما يكون وراكم مصيبه بس ..
سلمى : لا لا ولا مصيبه ولا شي
مريم : سلمى ؟؟ ما تحكي لمنصور يمكن يلاقيلنا حل
سارة : صح خلنا نخبره
سلمى : وش تخبرووووووووونه
منصور حط الفنجان : بناااااااات .. تكلمو الحين
مريم باندفاع :ياسين اخوك معجب بياسمين بنت عمي وهي بتحب عمر .. وعمر خطب سلمى .. حلها انت بقى
منصور تنح : ................................
سارة : شفت ما في حل .. صارلنا ساعه مو عارفين نتصرف
منصور لسلمى : في عندك اعتراض على عمر ؟؟
سلمى حمرت خدودها : ......................... (اكيد لاء )
مريم : هههههههههههههه لسانك فينه سلومتي .. مكسوفه بقى وكده
منصور : الحين اذا ما عندك اعتراض .. انا بخلي ياسين يخطب ياسمين من عمي ويقوله انه كان وده ياخذ هالخطوة من زمان بس يوم عمر خطب سلمى هو تشجع وساعتها ياسمين بتعرف ان مالها نصيب عند عمر .. وياسين بياخذ البنت اللي يبيها
سلمى : مريم تقول شلون نرضى لياسين وحده تبي غيره
منصور : الاعجاب هذا عادي و طبيعي .. لكن اذا راح الشخص فيه غيره
ساره : قول لنفسك ..
مريم : .........................(انا حلفت ما اتكلمش في الموضوع ده تاني )
سلمى : صادقه سلمى ..
منصور بهدوء ظاهري : انا ما كنت معجب في ايمان الله يرحمها انا كنت احبها وكنت مملك عليها يا كثر ما تكلمنا ويا كثر ما جلست معاها .. الوضع مختلف ..
مريم : خلينا في ياسين دلوقتي ..
ياسين بصراخ : تحشوووووووووون فيني
البنات : اعااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ياسين : هههههههههههههههههههههههههه يا قلبكم الخفيف
سلمى : ياسين بتوقف قلبي قريب ..
ساره : يعني يرضيك توقف قلب العروووس
ياسين : عروووووس ؟؟
سلمى وجهها قلب الوااااان
مريم : عمر اتقدم لسلومة
منصور : وبما ان عمر قرر يتزوج فحنا بعد قررنا نزوجك ..
مريم : يلا نقي عروسه ..
ياسين زادت ضربات قلبه : بس ياخي انت وياسر
منصور : مالك دخل فيني وياسر خله منكرف في رسالته .. اذا تبي تخطب علمني وخلي الوالد علي ..
ياسين بيموت من الفرحه : ابي ياسمين بنت عمي ..
الكل : هههههههههههههههههههههههههههه
سارة : شوي شوي لا يــــــــــــــ ( خفت)
سلمى : وش فيك سكتي .. (التفت وراي ) أ أمي ..
وجدان بعصبيه : سارة انتي شلون تجلسين تضحكين وتسولفين مع اللي جعلهم المووت ..
ياسين : يممممممه .. والله والله انا ولدك ... انتي شلوووووون تدعين علينا ..
منصور بصوت جهوري : ياسين خلص .. (التفت لوجدان ) وانتي ارجعي غرفتك ولا بتعرفين اللي يجيك ..
توه بيكمل كلامه الا قطعم صوت .............
نهاية البارت

أدوات الموضوع
طريقة العرض

موقع غرام موقع سعودي خليجي عربي يحترم كافة الطوائف والأديان ومختلف الجنسيات
جميع الحقوق محفوظة منتديات غرام
iTraidnt by ROMYO
جميع الحقوق محفوظة منتديات غرام
iTraidnt by ROMYO

SEO by vBSEO 3.6.1